• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Det är ju Kronofogden som informerar exempelvis kreditupplysningsföretagen om en skuld som är obetald eller inte har betalats i tid. Det kommer då att leda leda till en så kallad hos UC eftersom det är Kronfogden som informerat UC om det.
Men visst får du exempelvis ett betalningskrav från Kronofogden är det fodringsägaren, det vill säga den du är skyldig som får välja om Kronofogden ska driva in skulden eller låta det vara vilande exempelvis. Så fordringsägaren kan ju "rädda dig från hela processen" och kan ju på så vis rädda dig från att få betalningsanmärkningar...men det är inget som fordringsägaren har makt över mer än att liksom dra tillbaka ansökan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 954
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Jaha okej så om du är skyldig kalle Anka AB en miljon och Kalle Anka AB lämnar det till kronofogden och du inte betalar Kronofogden i tid, och en betalningsanmärkning görs av UC så är det inte Kronofogden som bestämmer att du ska få en anmärkning?
Det är ju Kronofogdens beslut som ligger till grund för registreringen av betalningsanmärkningen, även om det är företag som sköter alla registreringarna.
Om du inte betalar, bestrider eller om sökanden inte återkallar ansökan inom förklaringstiden meddelar Kronofogden ju ett utslag. Skulden fastställs ju då och du är skyldig att direkt betala den. Ett utslag kan ge en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretag, men fordringsägaren kan ju ångra sin ansökan också. Men att påstå att Kronofogden inte bestämmer vilka som ska ha betalningsanmärkningar är ju helt fel, men som sagt det är inte Kronofogden som just registrerar dessa.

Nej precis, kronofogden beslutar inte om du ska ha en anmärkning eller inte, precis som att nacka tingsrätt inte bestämmer om du ska ha en anmärkning när du får en tredskodom på dig.
Igen: alla utslag blir inte heller anmärkningar, kronfogden bestämmer inte vilka som blir och inte, det gör upplysningsbolagen, jag har ingen aning om varför vissa får och andra inte.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Jaha.. :thinking: Man trodde ju us scoren skulle uppdateras för mars månad nu när det ä april. Har längtat så j*vla mycket över detta å så har det inte ens hänt. Samma för er?

Pratar inte om uc betyget utan score som ä just nu på 629 å på gränsen till mycket bra kategorin o_O
 

johansson86

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
7 Januari 2020
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
66
Poäng
207
Jaha.. :thinking: Man trodde ju us scoren skulle uppdateras för mars månad nu när det ä april. Har längtat så j*vla mycket över detta å så har det inte ens hänt. Samma för er?

Pratar inte om uc betyget utan score som ä just nu på 629 å på gränsen till mycket bra kategorin o_O


samma här! Jag fick en notis imorse att jag fått en utmärkelse och att något hänt, men loggar jag in så ser allt likadant ut. Samma store! Kanske uppdateras under dagen?
 

Pidde

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
11 Februari 2020
Meddelanden
864
Mottagna reaktioner
254
Poäng
457
Jag skrev här igår Ang hur min uc risk o betyg förändras när anmärkningar börjar försvinna då jag undrade om det inte skulle förändras med ens 0,1 då 5 anmärkningar försvann osv ,,,fick några bra förklaringar här på forumet till varför mitt score inte förändrats alls sen jag nollade mitt skuldsaldot på kfm o 5 av 17 anmärkningar försvann,,, skrev även till uc o deras kundtjänst med fråga om varför mitt betyg hos dem inte förändrats eller om detta var normalt då andra aktörer tex creditsafe omedelbart skjutsade upp mitt betyg efter den veckans uppdatering,,, fick flera förklaringar från uc till varför min riskprognos eller betyg inte var förändrat,,,, idag var mitt betyg justerat med 10% förbättring min fråga tror ni mitt mail spelade roll ? Kan dem ha missat nått innan ? Eller är det uppdateringen för månaden !
 

JohanKra

Viktig medlem
Poäng: 91
Blev medlem
3 Februari 2020
Meddelanden
91
Mottagna reaktioner
29
Poäng
91
Mitt betyg sjönk med 0,8%. Glad för det jag får men! Ingen förfrågning har försvunnit, mina krediter är ej uppdaterade så i princip så har exakt ingenting hänt förutom att mitt score sjönk lite
 

MrBiggie

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
1 Augusti 2017
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
30
Poäng
127
Men en betalningsanmärkning får man ju bara om kronofogden är inblandad? Jag har varit hos flera inkasso jag kan varken se på creditsafe,UC eller Bisnode att jag har skuldsaldo eller betalningsanmärkningar så hur menar du?

En kreditupplysning från ett inkasso bolag ser värre ut på din Upplysning än tex en tagen av en vanlig bank
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Hej! Någon här som vet när uc upptaderas inkomst för 2019 ? Får skattepengarna nästa vecka. T
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp